Rozhovory 2016

 

HELPNET – Ivona Březinová: Jako spisovatelku mě láká jinakost
02.01. 2016 – 10:00
Spisovatelka Ivona Březinová byla v posledních třech ročnících literární soutěže Internet a můj handicap členkou poroty. V právě probíhajícím 12. ročníku soutěže se již práce v hodnotitelské porotě nezúčastní, zato poskytla Helpnetu rozhovor. Přibližuje v něm, jak vznikaly její knihy pro děti týkající se zdravotního postižení.

INSPO 2015-107a

     Napsala jste několik desítek knih určených většinou pro děti, a to na různá témata. V roce 2006 vyšla v Albatrosu kniha Lentilka pro dědu Edu. V ní jste velmi citlivě zachytila problematiku stárnutí a přiblížila Alzheimerovu demenci. Proč jste zvolila právě toto téma?

     Několik let před napsáním knihy Lentilka pro dědu Edu jsem pracovala na triptychu Holky na vodítku, kde titulními hrdinkami jsou narkomanka Alice, gamblerka Ester a bulimička Martina. Načetla jsem spoustu odborné literatury a hodně času trávila povídáním si s mladými lidmi v léčebnách a pasťáku, aby můj příběh byl co nejvěrohodnější. Nakonec jsem o odbornou kontrolu poprosila svého spolužáka z gymnázia, který se stal psychiatrem. Byl to právě on, kdo mě pak přivedl k nápadu napsat knihu o Alzheimerově nemoci.
     Jakou přípravu si vyžádala tato kniha? Vycházela jste ze studia literatury, nebo jste hovořila i s lékaři, případně s rodinami, které pečovaly o člověka s Alzheimerem?
     K napsání knihy by mi nestačilo seznámit se s problematikou této nemoci teoreticky. Měla jsem možnost vidět její projevy opravdu zblízka, ať už přímo na psychiatrickém oddělení nemocnice, nebo třeba ve specializovaném seniorklubu, kde jsem nějakou dobu pracovala jako dobrovolník. Spoustu podnětů jsem také dostala od ošetřovatelů, kteří se o lidi postižené Alzheimerovou chorobou dlouhodobě starají.
     Jaký byl ohlas na knihu? Přece jen šlo o téma v dětské literatuře dosud neznámé.
 Ohlasy byly veskrze kladné, a to jak od dětí, tak od dospělých. Je mi ctí, že jsem se díky knize stala patronkou nadace Alzheimer Nadační fond, který podporuje výzkum a odborný růst českých lékařů v této oblasti. Sama jsem nejdřív nevěděla, jestli tohle téma budu umět napsat tak, aby oslovilo i dětského čtenáře. Pan doktor mě totiž vybízel k napsání knihy pro dospělé. Ale já jsem si postavila hlavu a rozhodla jsem se, že to zkusím. Naději, že to půjde, jsem získala s napsáním první věty, která zněla: Všechno začalo tím, když dědu Edu domů přivedla městská policie. V tu chvíli už jsem věděla, jak příběh uchopit. A jsem ráda, že se to povedlo. Vlivem rostoucího počtu lidí s touto nemocí totiž přibývá i dětí, které s takto nemocným dědou či babičkou mají osobní zkušenost. Mám radost, že nedávno vyšlo dvojcédéčko, kde na jeden disk namluvil Lentilku pro dědu Edu Martin Dejdar a na druhý načetla tentýž příběh, který je ale určen dospělým a jmenuje se Trenky přes kalhoty, Barbora Hrzánová.
     V roce 2011 vám opět Albatros vydal knížku Kluk a pes. O třeťákovi Julinovi, který do školy nechodí, ale jezdí (na vozíku), a retrívru Césarovi, který podstupuje výcvik na asistentského psa. Znovu vás zlákalo nelehké téma handicapu, které jste podala bez sentimentu a s humorem. Jakou motivaci jste měla v tomto případě?
     Tady kupodivu nebyl impulzem k napsání knihy handicap, ale fakt, že nejen děti, ale i psi musí chodit do školy, učit se a skládat zkoušky, aby z nich něco bylo. Viděla jsem při akci několik asistenčních psů a měla jsem možnost sledovat je i při výcviku. Jejich schopnosti mě natolik uchvátily, že jsem se rozhodla věnovat tématu podrobněji a napsat o psích pomocnících knížku pro děti, a to nejen pro ty na vozíku.
     Konečně do třetice v roce 2014 jste vydala knížku Útěk Kryšpína N. Kritika vyzdvihla, že se vám podařilo bravurně přiblížit chlapcovu nedoslýchavost a v tomto ohledu vám patří prvenství v kontextu české literatury pro děti. To už není náhoda; čím vás jako spisovatelku láká problematika zdravotního handicapu?
     Neřekla bych, že je to přímo handicap, co mě láká. Možná spíš jinakost, ať už zdravotní, společenská nebo třeba rasová. Tato jinakost mnohdy staví bariéry na cestě vedoucí k většinové mase. Ale právě tyto bariéry mohou být často motorem k tomu, aby člověk sobě i ostatním dokázal, že je stejně dobrý, ne-li lepší, a aby šel za splněním svých snů.
Podnět k napsání knihy Útěk Kryšpína N. jsem dostala od své kamarádky, která jednou prohodila: „Když jdu se svým přítelem po ulici a povídáme si, reaguje na každé mé slovo, ale neslyší zvuk našich kroků na chodníku, nevnímá hukot letadla nad hlavou a už vůbec by ho nenapadlo, že vedle v trávě je slyšet cvrkot lučních kobylek a bzukot včel.“ To mě zaujalo. Poprvé jsem si naplno uvědomila, že každý handicap je tvořený pestrou škálou. Není to tak, že člověk buď vidí, nebo nevidí, slyší, nebo neslyší. Sama od dětství nosím brýle, a když si je sundám, hvězdy na obloze se pro mě stávají neviditelnými. Pochopila jsem, že se sluchem to může být podobné. Otevřel se mi tím pohled do pro mě velmi zvláštního světa, který jsem se snažila ukázat i ostatním.
     Často jezdíte na besedy se čtenáři. Co vám přinášejí – kromě toho, že představují doplňkový zdroj příjmů?
     Zastávám názor, že veřejná čtení a besedy jsou součástí spisovatelské práce. Sama mám nastavený pracovní rytmus, který víceméně kopíruje roční období. V březnu, který je měsícem knih a čtenářů, Březinová nabalí batoh knih a rozjede se do knihoven a škol po celé republice. V létě, když mají děti prázdniny, se naopak usadím k počítači a píšu další příběhy, abych na podzim zase mohla vyjet na další místa. Zima je pro mě opět obdobím klidu a pracovního soustředění. A tak je to pořád dokola. Na jaře a na podzim odpočívám na cestách od psaní a v zimě a v létě odpočívám u počítače od cestování a mluvení. A je to tak dobře. Nemůžu jen sedět u počítače a psát. Potřebuji vidět ty, pro které píšu, pozorovat je a slyšet, o čem si povídají.
     V posledních třech ročnících literární soutěže Internet a můj handicap jste byla členkou poroty a seznámila se tak s desítkami životních příběhů lidí s nejrůznějším zdravotním postižením. Jaké poznání vám práce v porotě přinesla?
 
     Tato soutěž mě utvrdila v přesvědčení, že lidé, pokud opravdu chtějí, mohou si své sny plnit. Poznala jsem, že psaní každého člověka, ať už má jakýkoliv problém, může fungovat nejen jako jeho terapie, ale i jako důležitá informace, jako vzkaz ostatním. Překonáváním překážek obvykle vznikají ty nejsilnější příběhy a já jsem vděčná, že jsem se stala čtenářkou aspoň některých z nich. Velmi intenzivně jsem si také uvědomovala sílu vědy a techniky, která mnohé handicapy maže. To, o čem jsem kdysi jako holka četla ve vědeckofantastických románech, se dnes stává realitou. U lidí, kteří jsou na vymoženostech vědy a techniky bytostně závislí, je to vidět víc, než kdekoliv jinde.
     Spisovatelé neradi hovoří o tom, na čem právě pracují. Můžete aspoň prozradit, zda se v některé z dalších knížek objeví opět téma nějakého zdravotního handicapu?
 
     Ano, myslím, že už to prozradit můžu. Tentokrát jsem byla k napsání knihy přímo vyzvána Asociací pomáhající lidem s autismem (APLA). Téma jsem studovala skoro tři roky. A loni v létě jsem o tom napsala knihu pro dospívající čtenáře. Dva ze tří hlavních hrdinů mají poruchu autistického spektra, jeden má diagnostikovaný nízkofunkční autismus, druhý Aspergerův syndrom. Věřím, že můj příběh přivede k většímu pochopení tohoto problému spolužáky, kamarády a sourozence dětí, které nějakou formou této poruchy trpí.
Každý jsme jiný. Někdo se od většiny odlišuje víc, někdo míň, ale svými životními příběhy se můžeme navzájem obohacovat.
Jaroslav Winter
P.S. Více o tvorbě Ivony Březinové se můžete dozvědět na www.brezinova.cz.

Helpnet
http://www.helpnet.cz/aktualne/ivona-brezinova-jako-spisovatelku-me-laka-jinakost

iDNES – http://inspo.blog.idnes.cz/c/490873/ivona-brezinova-jako-spisovatelku-me-laka-jinakost.html

 

Rozhovor v Českém rozhlase 2 – pořad Host do domu
27. 7. 2016

Číst dětem, anebo je nechat číst samotné? –
Na jednoduchou otázku odpovídá spisovatelka pro děti a mládež, jejíž knihy odborně posuzují a lektorují i psychiatrové. Ivona Březinová.

Přehrajte si celý příspěvek ZDE
Číst, anebo nechat číst? „U hrůzostrašné četby si to musí určit každé dítě samo. Aby se v noci budily a bály se jít na záchod, to asi není v pořádku. Nicméně ten pocit prožité hrůzy, když pak odloží knihu, rozhlédnou se po pokoji a zjistí, že jsou v bezpečí… To má taky něco do sebe.“

Jinak ale autorka knih pro děti a mládež Ivona Březinová pokládá společné čtení za obrovský vklad do budoucího života dítěte. „Dost často lidé dělají tu chybu, že když se jejich děti naučí číst, tak jim přestanou předčítat. Je to škoda. Někdy to děti berou jako zradu, že společné okamžiky jsou už pryč.“

Čtení pro děti nejdřív není zábava

Navíc čtení je pro dítě velice náročná činnost. „A než se naučí číst tak, aby to nebyla dřina, ale zábava, tak to docela trvá.“ Proto doporučuje střídání. „Ať čte chvíli dítě a chvíli dospělí. Je to aktivita, která stmeluje rodinu.“ Sama jako autorka zvolila zvláštní metodu u knihy Lentilka pro dědu Edu.

Ke knížce Lentilka pro dědu Edu připsala Ivona Březinová i verzi pro dospělé Trenky přes kalhoty, která vyšla na CD

Foto: Adam Kebrt

Je to kniha o Alzheimerově chorobě. Ale pro děti. Později ke knize vyšlo i CD, doplněné verzí pro dospělé Trenky přes kalhoty. „Příběh je o tomtéž. Dospělí si ho můžou pustit třeba v autě nebo při vaření. A pak si o tom můžou s dětmi povídat.“

Aktivní mateřská

Ivona Březinová začala psát na mateřské dovolené. „Splnila jsem si tak sen z dětství,“ říká. Dnes je jednou z našich nejpilnějších spisovatelek pro děti a mládež. Nepíše ale obyčejné pohádky ani sladké románky. Zaměřuje se třeba na drogově závislé, gamblery, anorektičky a bulimičky.

Její knihy se zabývají taky rasovými předsudky nebo různými handicapy. Třeba nedoslýchavostí. „Člověk se sluchadlem sice slyší, co mu říkáte, ale neslyší a nevnímá vůbec okolí. Jeho svět je úplně jiný.“ Pro mládež píše i cestopisy. Kvůli nim se sama vydává do terénu a fotí.
Ivona Březinová – Foto: Adam Kebrt

Česky_Ro2_Adam_Kebrt_27072016_3675230--ivona-brezinova--1-620x414p0
Autor: Daniela Brůhová, Elena Horálková
Pořad: Host do domu | Stanice: ČRo Dvojka
Čas vysílání: pondělí-pátek 11:05 | Délka pořadu: 55 minut

 

Ivona Březinová: Řvi potichu, brácho pro ASOCIACI ČEŠTINÁŘŮ
18. 8. 2016

Jak to všechno začalo…

Všechno kdysi začalo triptychem Holky na vodítku (Jmenuji se Ester a jsem gamblerka, Jmenuji se Alice a jsem narkomanka, Jmenuji se Martina a jsem bulimička). Triptych jsem tehdy psala jako vyjádření mateřských obav o své dvě dospívající dcery. Odborný poradce mě pak nasměroval k tématu Alzheimerovy choroby, a tak vznikla kniha Lentilka pro dědu Edu, dnes dostupná i jako CD rozšířené o verzi pro dospělé (Trenky přes kalhoty). Následovala fascinace představou, že do školy musí kromě dětí chodit i psi, aby z nich něco bylo a mohli vykonávat náročné povolání asistenčních, vodicích, signálních, ale třeba i policejních či záchranářských psů. Proto jsem napsala knihu Kluk a pes o třeťákovi Julinovi upoutaném na vozík a jeho psu Césarovi, který dochází do psí školy, aby se mohl stát Julinovým asistentem. A nesmím zapomenout na Kryšpína, který bez sluchadel prakticky neslyší a kvůli své fyzické i psychické jinakosti je vystavený tvrdé šikaně (Útěk Kryšpína N.).

Jak to pokračovalo…

Snad právě tyto knihy přivedly ředitele nakladatelství Pasparta k tomu, že mě oslovil s přáním, abych pro NAUTIS (dříve APLA) napsala knihu o dospívajících dětech s poruchou autistického spektra. Jsem zvyklá se na všechny své knihy pečlivě připravovat, studovat materiály a získávat informace i přímo v terénu. Fáze přípravy je obvykle mnohem náročnější než samotné psaní, ale bez ní to nejde. Kdybych s prostředím a prožitky svých hrdinů vnitřně nesouzněla, necítila bych se při psaní jistě. A na příběhu by to pak určitě bylo znát. Mé kroužení kolem problematiky autismu však trvalo dlouhé tři roky. Nakonec jsem do psaní skočila doslova po hlavě a doufala, že se mi všechny nitky pocitů těch „jiných“ lidí i těch, kteří je obklopují, podaří uchopit a svázat do příběhu.

A jak to dopadlo…

Bylo dopsáno a já jsem netrpělivě čekala na připomínky odborníků jednak z gymnázia v Truhlářské ulici v Praze, které má se začleňováním studentů s PAS už letitou tradici, ale především z ústavu NAUTIS, který mi už při studiu problému poskytoval maximální podporu. Hotovému textu pak psycholožka Veronika Šporclová věnovala až dojemnou péči. Jsem šťastná, že reakce zasvěcených byly pochvalné, vždyť já jsem se tou aspoň částečně zasvěcenou stávala obtížně a bolestně. A přesto o tolik méně bolestněji, než jak svůj každodenní život prožívají rodiče, sourozenci, kamarádi, ale i učitelé dětí s touto poruchou.

Kniha vyšla ve spolupráci nakladatelství Pasparta a Albatros, s ilustracemi Tomáše Kučerovského. Ten útržkovostí, překrýváním a skládáním motivů přesně vystihl podstatu Jeremiášova světa, v němž barvy nabývají významů, které pro nás zůstávají nedešifrovatelné.

Žijeme vedle těchto lidí a v mnohém jim nerozumíme. A oni nerozumí nám. Chtěla jsem, aby mladí čtenáři pochopili, že jinakost nemusí být jenom impulzem pro šikanu, že může být i obohacující.

Ivona Březinová, 12. 8. 2016

https://www.ascestinaru.cz/category/literatura/literatura-pro-deti-a-mladez/autori-literatura-pro-deti-a-mladez/brezinova-ivona/

 

Myšlenky mi naskakují při psaní.
In: Můžeš. Časopis pro ty, kteří se nevzdávají. 2016, č. 12, s. 25 – 27
Text: Michaela Zindelová
Foto: Jan Šilpoch